اظهار نظر مراجع عظام برای حجاج مبتلا به بیماری پوستی
كسانی كه بیماری پوستی دارند برای احرام چه كار باید بكنند ؟
یزدفردا"جمعیت نه چندان كمی از مردم جهان مبتلا به انواع بیماری های پوستی می باشند ، هرساله تعدادی از حاجیان وزائرین بیت الله الحرام ،كه بااین بیماری دست وپنجه نرم می كنند،دربه جای آوردن اعمال حج تمتع ویا عمره مفرده درایام احرام ،با محدودیت هایی روبرو می شوند.برهمین اساس،پایگاه لبیك وابسته به اداره كل امورفرهنگی سازمان صداوسیما با طرح این فرضیه ، نظر وراه حل مراجع عظام تقلید را در این باره جویا شده كه وجواب مراجع را منتشر کرده که با هم مرور می کنیم:
محضر مبارك مرجع عالی قدر؛ باسلام
احتراما به استحضار می رساند : برفرض سئوال؛ شخصی به بیماری پوستی مبتلاست وبه منظور اداء فریضه ی حج تمتع ویا عمره مفرده عازم سرزمین وحی می شود ومی بایست در وقت مقرر محرم( ضم به میم) شود اگر لباس احرام را بپوشد بیماری پوستی او در دستان و پاهای او نمایان می شود وبه لحاظ اجتماعی و نگاه ترحم و سئوال برانگیز مردم او را با سختی وخجالت و...روبرو می كند . آیا برفرض سئوال او می تواند پوشش مكملی را جهت استتار بیماری اش در كنار لباس احرام استفاده نماید یا خیر؟ خواهشمند است ؛ به طور مبسوط پاسخ خود را مرحمت فرمایید. بااحترام ....... خبرنگار لبیك
1-حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی:
اگر دوخته نباشد، اشكال ندارد.
2- حضرت آیت الله العظمی مبشر كاشانی مدظله العالی:
برفرض مذكور، پوشاندن عیب وبیماری بعض اعضای بدن (غیرازسر)باپارچه دوخته نشده ، بطوری كه عرفا لباس ،محسوب نشود اشكال ندارد.
3- حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی:
در فرض سوال نمی تواند از پوشش دیگری استفاده نماید.
4- حضرت آیت الله العظمی سبحانی مدظله العالی:
می تواند مواضع مورد نظررا باباندپیچی كه دوخته نباشدپنهان كند.
5- حضرت آیت الله العظمی سیستانی مدظله العالی:
اشكال ندارد.
6- حضرت آیت الله العظمی روحانی مدظله العالی:
پوشیدن لباس غیر احرام فی نفسه جائز نیست ولی درصورتیكه ذكر شده درسئوال جائز است واشكال ندارد.
7- حضرت آیت الله العظمی مظاهری مدظله العالی:
می توانید طبق آنچه نوشته اید عمل كنید.
8- حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی مدظله العالی:
هرگاه بیمار باشد و نتواند لباس معمولى خود را در میقات از تن در آورد، كافى است نیّت احرام كند و لبّیك بگوید، و در صورت امكان لباسهاى معمولى را موّقتاً در آورد و لباس احرام بپوشد و محرم شود، و بعداً اگر ناچار است لباس معمولى خود را به تن كند، و اگر در میقات این كار ممكن نشد، و بعداً حال او براى پوشیدن لباس احرام مساعد شد، احتیاط واجب آن است كه اگر توانایى دارد به میقات برگردد، و مجدّداً احرام ببندد، و اگر بازگشت به میقات میّسر نبود، از همان جا لباس را عوض مى كند، و تجدید احرام لازم نیست.هرگاه محرم بر اثر سردى هوا، یا علّت دیگر، ناچار شود لباس دوخته بپوشد، این كار اشكالى ندارد، ولى اگر ممكن است، لباس دوخته را پایین و بالا كند و بر دوش بیندازد، و دست در آستین آن نكند، و احتیاط آن است كه آن را پشت و رو نیز بنماید، و اگر اضطرار به پوشیدن لباس دوخته به این نوع پوشش رفع نمى شود، مى تواند به طور معمولى لباس بپوشد.
9- حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی مدظله العالی:
اگر به صرف خجالت کشیدن و امثال آن بخواهد پوششی برای خود قرار دهد این کار حرام است و کفاره دارد ولی حج و عمره باطل نیست و اگر چنانچه بیماری او به حدی است که شرعا اضطرار به این کار دارد عمل او حرام نیست ولی کفاره ثابت است.
10- حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی مدظله العالی:
استفاده از پوشش زائدبرلباس احرام،به منظوراستتاربیماری پوستی مورد نظر،درصورتی که ازنوع دوخته یا یاشبیه دوخته نباشداشکال ندارد و درصورتی که پوشیدن نوع دوخته ضرورت دارد،اشکال ندارد ولی موجب کفاره می شود وکفاره آن یک گوسفند است.
11-حضرت آیت الله العظمی شیخ مجتبی تهرانی مدظله العالی:
دروقت مقررباید محرم شودولباس احرام رابپوشد وچون بیماری او جنبه اجتماعی دارد ،مجوز شرعی جهت پوشیدن پوشش مکمل ندارد ودرصورت استفاده ازآن کفاره دارد.
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 19,فوریه,2025